fredag 9 september 2011

Avväpna, missbruka och bagatellisera.

Att berätta för folk och vara ärlig om sina problem kan göra så mycket. Man liksom avväpnar sig och kan andas lite lättare. Jag blir ledsen över att så många tycks skämmas över sina åkommor, det är ingenting att skämmas över!
Själv skäms jag inte ett dugg över min diagnos men för den sakens skull är jag inte glad över att ha den. Eller jag är glad att jag har fått en diagnos men inte att jag har den. Ytterligare saker som gör mig en smula bekymrad är att folk ofta inte har koll på vad saker och ting är utan misstar det som någonting annat eller när ord missbrukas eller bagatelliseras. Jag har inte talängslan eller scenskräck. Jag har social fobi, en funktionsnedsättning som styr hela mitt liv men det ska bli en ändring på det!

1 kommentar:

  1. Väl skrivet! Skäms inte heller över min diagnos, utan tar nästan varje tillfälle i akt att berätta om den, så att folk i min närhet kanske får lättare att förstå mitt handlande.
    Är även jag väldigt glad över att ha fått en diagnos (Fobisk personlighetsstörning), men är inte glad över att jag har den.
    Men nu kommer snart 10 veckor av sjukt intensiv gruppterapi, så jag hoppas att det blir lite ändring och ordning på torpet snart, iaf.
    Ha det underbart!

    SvaraRadera